وبلاگ روانشناسی

مطالب روانشناسی و علمی روز را با ما بخوانید

وبلاگ روانشناسی

مطالب روانشناسی و علمی روز را با ما بخوانید

در این وبلاگ قصد معرفی بهترین مطالب مربوط به سلامت و روانشناسی را داریم تا بتوانیم مطالب روانشناسی و آموزشی مناسبی برای رسیدن به زندگیبا کیفیت تر را با هم مرور کنیم.
هدف اصلی همچنین معرفی سایت های روانشناسی و روانپزشکی با کیفیت به شما عزیزان است

  • ۰
  • ۰

استرس زنان هم مانند استرس در مردان دلایل زیادی دارد. اینکه بدانیم تعریف استرس چیست و چه تاثیراتی بر سبک زندگی ما دارد کمک شایانی به مطالعه بهتر استرس زنان خواهد کرد.

استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

برای بروز استرس دلایل زیادی وجود دارد. معمولاَ مسائل مربوط به پول، امنیت شغلی، سلامتی و مشکلات مربوط به روابط از علت‌های مشترک استرس، بین زنان و مردان است. شاید برای زنان، مسئولیت‌هایی که بر عهده می گیرند، دلیلی خاص‌ برای استرس باشد. در جامعه امروز، نقش‌های زنانه اغلب شامل تعهدات خانوادگی، مراقبت از کودکان و یا والدین مسن (به لحاظ آماری بیشتر خانم بودند) و مسئولیت‌های کاری و نقش‌های دیگر است. با افزایش تقاضا برای تحقق این نقش‌ها و با فشار مهلت زمانی و تعهدات برآورده نشده، زنان احساس سردرگمی کنند. به دلیل اینکه آنها نمی توانند انتظارات خود و دیگران را برآورده کنند، ممکن است احساس شکست کنند.

اغلب اوقات زنان بیشتر وقت صرف می‌کنند تا نیازهای دیگران را برآورده کنند تا به نیازهای خود برسند که این خود به بروز استرس زنان منجر می شود

اگر زنان استرس زیادی داشته باشند ممکن است اصلا تشخیص ندهند که نیازشان چیست.

منبع: استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

بروز استرس زنان چطور است؟

زنان دو برابر بیشتر از مردان دچار انواع افسردگی شدید می‌شوند. همچنین آنها تا سه برابر بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی یا اقدام به خودکشی هستند. دلایل این تفاوت‌های جنسیتی مشخص نیست و برخی معتقدند که این آمار اغراق‌ آمیز است زیرا زنان "حساس‌تر" هستند و به همین دلیل احتمال دارد که چنین علائمی را نشان دهند. از طرف دیگر، انواع مشاهدات حاکی از آن هستند که این تفاوت‌ها معتبر هستند.

استرس چه تاثیری بر سلامتی زن دارد؟

قبلا در مطلبی جدا به بررسی تاثیرات استرس بر بدن انسان پرداختیم. بیماری هایی وجود دارد که به استرس مربوط است، این بیماری ها در زنان در معرض استرس، در طولانی مدت ایجاد شود.

افسردگی و اضطراب منجر به استرس زنان می شود

زنان نسبت به مردان بیشتر از این شرایط برخوردارند و اختلالات روانی دیگر از جمله اختلال اضطراب و اختلال وسواس اجباری دارند.

مشکلات قلبی

استرس، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

سردرد و میگرن

سردردهای تنشی در زنان بیشتر از آقایان است.

چاقی

زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض استرس افزایش وزن قرار دارند.

مشکلات روده

استرس می تواند منجر به مشکلات روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر شود.

مشکلات بارداری

زنانی که سطح استرس بالاتری دارند نسبت به زنانی که سطح استرس پایین تری دارند دوران بارداری دشوارتری دارند.

مشکلات قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یا (Premenstrual syndrome) با افزایش سطح استرس بسیار شدیدتر است.

بهترین راه های کاهش استرس زنان چیست؟

از دید روانشناسی راه های زیادی برای کنترل و کاهش استرس زنان وجود دارد. یکی از راه های کاهش استرس این است که زنان استرس را با تمرین استراتژی های خود مراقبتی مقابله با استرس، مدیریت کنند. علائم منفی استرس خود را در هر یک از این شش حیطه زندگی بررسی کنید:

  • جسمی
  • عاطفی
  • روحی
  • شغلی
  • اجتماعی
  • و معنوی

راهکارهایی برای کاهش استرس در خانم ها 

دوست دارید چه چیزی در زندگی شما متفاوت باشد؟ برای دستیابی به تعادل بیشتر چه کاری باید انجام دهید؟ در اینجا چند پیشنهاد ارائه شده است.

فیزیکی

ورزش کردن، تمرین روش‌های تمدد اعصاب (یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی آرام)، خوردن سالم (برای مثال، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ ای)، زمان‌ بندی اوقات فراغت، خواب کافی (7 تا 9 ساعت / شب).

عاطفی

احساسات خود را بیان کنید، احساسات مثبت را تکرار کنید، به سمت عزت نفس سالم پیش روید.

ذهنی

دیدگاه مثبت، تفکر واقع‌ بینانه، نگرش انعطاف‌ پذیر داشته باشید و خلاق باشید.

شغلی

اهداف قابل انجام را تعیین کنید، تعادل کار در خانه را مشخص کنید، محدودیت تعیین کنید.

اجتماعی

سعی کنید روابط عاشقانه را حفظ کنید، مرزهای سالمی ایجاد کنید، با دوستان در ارتباط باشید.

معنوی

معنی و هدف خود را پیدا کنید، روی حق‌شناسی تمرکز کنید، در حال حاضر بمانید.

برنامه سلامت شخصی برای درمان استرس زنان 

یک برنامه سلامت شخصی هدفمند می‌تواند مفید باشد. هدف‌گذاری می‌تواند طاقت‌ فرسا به نظر برسد. این مراحل عملی برای شروع مناسب هستند.

اهداف تان را مشخص کنید

هدف در زندگی یک محرک قوی است که میتواند استرس خانم ها را به شدت کاهش دهد. اهداف مشخصی را تعیین کنید. در جهت درست حرکت کنید. از آنچه که باید انجام شود و اهداف تعیین‌ شده آگاه باشید.

خاص باشید

چیزی را که می‌خواهید به دست آورید، بشناسید. همیشه بدانید قدم بعدی چیست. این به شما احساس آرامش می دهد.

واقع‌ گرا باشید

اهداف کوچکی را مشخص کنید که قابل‌ دسترس باشند.

منابع را مشخص کنید

از منابع مفید برای کاهش مشکلات احتمالی استفاده کنید.

برای کاهش علائم استرس زنان باید محدودیت زمانی تعیین کنید

محدوده زمانی معقول و مشخصی را در نظر بگیرید. شما معمولا همه روز را وقت ندارید.

پیشرفت تان را ارزیابی کنید

در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید زنان همیشه استرس را در زندگی خود تجربه می کنند. یک برنامه سلامت شخصی با دوره‌های بهبودی و مراقبت از خود می‌تواند به زنان کمک کند استرس خود را کنترل کنند و قادر به ایجاد تغییرات زندگی باشند.

سایر نکات مفید برای کاهش استرس خانم ها

به دلایل بروز استرس خود خوب فکر کنید

آیا هیچ یک از این دلایل را بررسی کرده اید؟ اگر این کار را نکرده اید چرا نه؟ در کاری که می خواهید انجام دهید، به دنبال معنا و هدف باشید. تغییر را به عنوان یک چالش و فرصت بپذیرید، نه یک تهدید. برای کاهش استرس زنان در خود باید روی حال تمرکز کنید. در حال حاضر بمانید. این مساله به نگرانی در مورد آینده کمک نمی‌کند. به صدای ذهن خود گوش دهید. باورها و نحوه تاثیر آن‌ها بر زندگی را بررسی کنید. عشق، کار و بازی را با هم ادغام کنید. یاد بگیرید چطور در هر حوزه به طور کامل زندگی کنید. اگر نمی توانید اوضاع را تغییر دهید، نحوه واکنش به آن را تغییر دهید.

بهترین راه درمان استرس خانم ها چیست؟

راه های زیادی برای درمان استرس زنان در بالا گفته شد. اما اگر در مرحله ای هستید که علائم و نشانه های استرس روزمره شما را بسیار آزار می دهد بهتر است از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. مشاور روانشناس می تواند به خوبی شما را در مسیر غلبه بر احساس بدتان همراهی کند. در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین به صورت صوتی و تصویری از هر جای دنیا استفاده نمائید.

منبع: استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی